Mysłowice dnia 9 stycznia 2017 r.
SM.F.0330.1.17
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI
„PROGRAMU ZAPOBIEGANIA PRZESTĘPCZOŚCI ORAZ OCHRONY BEZPIECZEŃSTWA OBYWATELI I PORZĄDKU PUBLICZNEGO W MIEŚCIE MYSŁOWICE NA LATA 2014 – 2017”
I. W zakresie bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej i miejscu zamieszkania
-
Ad. 3. Działania zwiększające bezpieczeństwo.
W oparciu o analizę zagrożeń opracowaną na podstawie interwencji zgłaszanych przez mieszkańców, rad osiedli, różnych organizacji i instytucji oraz na podstawie własnych spostrzeżeń, sporządzany jest plan dyslokacji służb patrolowych. W ramach tego planu patrole straży miejskiej kierowano w miejsca najbardziej zagrożone. Dla poprawy bezpieczeństwa w newralgicznych obszarach miasta, w ramach zawartego z Policją porozumienia, tworzono patrole mieszane, które były kierowane w te miejsca. Patrole pełniły służbę w godzinach popołudniowo wieczornych w dzielnicy Piasek, Stare Miasto i Rymera.
Wspomnieć należy, że z uwagi na pogorszenie stanu bezpieczeństwa w dzielnicy Piasek, w okresie od początku czerwca do końca lipca 2016 r., codziennie na zmianie pierwszej i drugiej kierowany był tam dwuosobowy patrol Straży Miejskiej. Ponadto w ramach współpracy z Policją, od 21 czerwca służba została wzmocniona patrolem mieszanym (policjant i strażnik) pełniącym służbę do godz. 2400. W okresie od 1 stycznia do 30 września 2016 r. strażnicy przyjęli i załatwili w tej dzielnicy 110 interwencji zgłoszonych przez mieszkańców. Wzmocnione działania znacznie wpłynęły na poprawę bezpieczeństwa w tej dzielnicy. Obecnie służba patrolowa w dzielnicach śródmiejskich pełniona jest tak jak w pierwszych miesiącach tego roku, przy czym na drugiej zmianie patrol częściej kontroluje miejsca zagrożone w dzielnicy Piasek.
Ponadto wspólnie z policjantami ruchu drogowego prowadzono działania w ramach takich akcji jak „Pieszy”, „Niechroniony uczestnik ruchu drogowego”, akcja „Znicz 2016”. W metodyce prowadzonych przedsięwzięć prewencyjnych zmierzających do poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego uwzględniano własne analizy zagrożeń, zgłoszenia mieszkańców, oraz pozyskiwane informacje z Policji. W zależności od tych danych, różnicowano poziom nasycenia patrolami w poszczególnych rejonach miasta.
-
Ad. 4. Środki transportu.
W 2016 r. Straż nie otrzymała żadnego nowego pojazdu. Dysponuje czterema pojazdami, a mianowicie:
-
Renault Trafic rok prod. 2006, przebieg – 217 562 km,
-
Fiat Panda rok prod. 2006, przebieg – 148 390 km,
-
VW Golf rok prod. 2008, przebieg – 77 350 km.
-
VW Caddy rok prod, 2015, przebieg 27 700
-
Ad.5. Miejski system monitoringu.
Sytuacja dotycząca tego zagadania nie zmieniła się w przeciągu 2016 r. Monitoring wizyjny to nadal cztery kamery rozmieszczone w różnych częściach miasta a monitor zainstalowany jest w dyżurce Straży Miejskiej. Obserwację zdarzeń prowadzi dyżurny. Obserwacja ma wyłącznie charakter doraźny, z uwagi na konieczność wykonywania innych ważnych zadań wynikających z zakresu czynności dyżurnego jednostki. W roku sprawozdawczym 24 razy udostępniano Policji nagrania zarejestrowane przez kamery oraz podjęto i załatwiono 4 interwencje, które podczas obserwacji monitorów ujawnił dyżurny Straży. Wspomnieć należy, że w miejscach objętych monitoringiem porządek i bezpieczeństwo uległo znacznej poprawie. Rozbudowa miejskiego systemu monitoringu wizyjnego powinna być związana z rozbudową centrum obserwacji z etatowymi obserwatorami i z uwzględnieniem konieczności utworzenia takiej liczby patroli interwencyjnych – z opcją systemu trzyzmianowego, by można było skutecznie reagować na każde ujawnione zdarzenie.
-
Ad. 6. Popularyzacja zagadnień ochrony porządku publicznego.
Zadanie to realizowane jest głównie poprzez prowadzenie strony internetowej Straży Miejskiej Mysłowice. Jest ona na bieżąco uzupełniania o treści informacyjne i profilaktyczne, utrzymywany jest także stały kontakt z mediami (prasa, telewizja, telewizja internetowa, portale internetowe). Ponadto pozyskano informatory oraz ulotki wykorzystywane w akcji prowadzonej przeciwko dopalaczom oraz akcji „Cała prawda o alkoholu”. W ramach akcji profilaktycznych wręczano mieszkańcom kamizelki i opaski odblaskowe oraz zakładki książkowe.
-
Ad. 7. Wspieranie samoorganizacji środowisk lokalnych.
W bieżącym roku strażnicy uczestniczyli w spotkaniach z członkami rad osiedli oraz mieszkańcami celem budowania więzi społecznych oraz poznania miejsc, w których mieszkańcy czują się zagrożeni. Na stronie internetowej Straży Miejskiej zamieszczano 74 komunikaty zawierające różnego rodzaju porady i informacje o bieżących zagrożeniach. Na prośbę Związku Górnoślązaków oraz Klubu Seniora z Kosztów przeprowadzono prelekcje na temat „Bezpieczny senior” i „Dopalacze”. Ponadto dla studentów z AWF prowadzono prelekcje dotyczące pracy w strażach miejskich i opracowanych przez Straż Miejską Mysłowice prelekcjach. Ponadto strażnicy, jako współorganizatorzy uczestniczyli w 17 różnego rodzaju festynach organizowanych na terenie miasta. Dorosłym i dzieciom uczestniczących w tych „zabawach” udzielano porad jak mają postępować w przypadku gdy ich dobra osobiste zostały naruszone. Rozdawane były ulotki, kamizelki i opaski odblaskowe, prezentowano sprzęt i wyposażenie będące na wyposażeniu Straży Miejskiej oraz zapoznawano uczestników spotkań ze specyfiką pracy strażników miejskich, w tym z ich obowiązkami i uprawnieniami.
-
Ad. 9. Przeciwdziałanie i zapobieganie katastrofom i klęskom żywiołowym.
Straż Miejska nie otrzymała żadnych środków potrzebnych do realizacji tego zadania. W sytuacjach zagrożenia strażnicy angażowani byli między innymi do zabezpieczania miejsc zdarzeń.
II. W zakresie ograniczenia kradzieży infrastruktury komunalnej.
Straż Miejska nie otrzymała żadnych środków potrzebnych do realizacji tego zadania. Jednym z zadań strażników pełniących służbę w terenie jest zwracanie uwagi na osoby przewożące złom metalowy i bieżąca kontrola punktów skupu złomu.
III. W zakresie przeciwdziałania zjawiskom patologii społecznej.
1. Ad. 1. Budowanie lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Straże Miejskie nie mogą podejmować interwencji domowych, które z reguły związane są z przemocą w rodzinie. Z tego też względu Straż ma ograniczone możliwości wpływania na poprawę sytuacji w tym zakresie. Mogą to być tylko działania doraźne, polegające na przekazywaniu posiadanych informacji Policji lub Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej.
Ad 2. Rozpoznawanie przyczyn występowania zjawisk patologicznych.
W 2016 roku Straż miejska w trakcie realizowanych zadań ujawniła 20 zdarzeń, o których powiadamiano MOPS. Dotyczyły one osób wymagających pomocy oraz osób, które są podopiecznymi MOPS-u, a które z powodu spożywania alkoholu odwożone były do izby wytrzeźwień lub przeciwko którym kierowano wnioski o ukaranie do sądu.
3. Ad.4. „Bezpieczne przedszkole”.
Z własnej inicjatywy przeprowadzono pogadanki w 16 przedszkolach, w których uczestniczyło 672 dzieci. Obejmowały one zagadnienia z tematu „Bezpieczne przedszkole”, „Bezpieczna droga do przedszkola” oraz „Strażnik miejski przyjacielem przedszkolaka”.
4. Ad.5. „Bezpieczne gimnazjum”.
Nie realizowano tego zadania, gdyż strażnicy nie są przygotowani zawodowo do jego wykonania.
5. Ad.7. Realizacja programu „Jesteśmy bezpieczni”
Wdrażany jest zarówno w przedszkolach, szkołach podstawowych oraz ponadpodstawowych. Omawiano następujące tematy: „Bezpieczne ferie”, „Bezpieczne wakacje”, „Bezpieczna droga do szkoły”, „Agresja rówieśnicza”, „Bezpieczne przedszkole”, „Przyjaciel Rex”, „Bezpieczna droga do przedszkola”, „Pierwsza pomoc” „Strażnik miejski przyjaciel przedszkolaka”, „Autochodzik”. Prelekcje przeprowadzono w 16 przedszkolach z udziałem 672 dzieci, 8 szkołach podstawowych, w których uczestniczyło 816 uczniów oraz dla 90 studentów z Akademii Wychowania Fizycznego
6. Ad.12. „Bezpieczny senior”.
Na prośbę Związku Górnoślązaków oraz Klubu Seniora z Kosztów przeprowadzono prelekcje na temat „Bezpieczny senior” i „Dopalacze”, w której uczestniczyło 130 osób.
IV. W zakresie poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
1. Ad. 2. Przebudowa układu komunikacyjnego miasta.
Zadanie to realizowane jest poprzez udział Komendanta Straży Miejskiej w posiedzeniach Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
2. Ad. 2. Poprawa bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w obrębie szkoły
W pierwszych dniach września, w związku z rozpoczynającym się rokiem szkolnym, strażnicy pełnili wzmożone służby wokół szkól. Ponadto na wnioski dyrekcji poszczególnych szkół, w określonych miejscach i czasie, były wzmacniane służby patrolowe, których celem była realizacja zadań określanych w tych wnioskach. Dotyczyło to takich spraw jak przebywanie na terenie placów szkolnych osób nietrzeźwych lub spożywających alkohol, wprowadzania psów, zakłócania spokoju i porządku, przebywania w okolicach szkół osób podejrzenie się zachowujących, itp.
EWIDENCJA WYNIKÓW DZIAŁAŃ STRAŻY
|
Lp. |
Rodzaj wykroczeń zawartych w: |
środki oddziaływania wychowawczego (art. 41 kw) |
Mandaty |
Wnioski do sądu |
Sprawy przekazane innym organom lub instytucjom |
Razem |
||
|
ilość |
kwota |
|||||||
|
1. |
K o d e k s w y k r o c z e ń wykroczenia przeciwko: |
|||||||
|
a) |
porządkowi i spokojowi publicznemu |
879 |
20 |
4500 |
0 |
0 |
899 |
|
|
b) |
instytucjom |
129 |
2 |
150 |
0 |
0 |
131 |
|
|
c) |
bezpieczeństwu osób i mienia |
332 |
39 |
3100 |
4 |
0 |
375 |
|
|
d) |
bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji |
895 |
339 |
27100 |
18 |
141 |
1393 |
|
|
e) |
osobie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
f) |
zdrowiu |
9 |
2 |
100 |
0 |
0 |
11 |
|
|
g) |
mieniu |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
h) |
interesom konsumentów |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
i) |
obyczajności publicznej |
333 |
30 |
2300 |
6 |
0 |
369 |
|
|
j) |
urządzeniom użytku publicznego |
409 |
146 |
8220 |
5 |
0 |
560 |
|
|
k) |
szkodnictwo leśne, polne i ogrodowe |
3 |
2 |
200 |
0 |
0 |
5 |
|
|
2. |
przepisy wprowadzające K.P. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
3. |
ustawie o wychowaniu w trzeźwości |
869 |
518 |
34280 |
41 |
0 |
1427 |
|
|
4. |
ustawie tytoniowej |
302 |
58 |
3190 |
2 |
0 |
362 |
|
|
5. |
ustawie o utrzymaniu czystości |
286 |
36 |
5130 |
1 |
0 |
323 |
|
|
6. |
ustawie o ochronie zwierząt |
12 |
1 |
250 |
1 |
0 |
14 |
|
|
7. |
ustawie o odpadach |
92 |
10 |
600 |
1 |
0 |
103 |
|
|
8. |
ustawie o ochronie środowiska |
3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 |
|
|
9. |
Ustawie – Prawo o miarach |
25 |
0 |
0 |
0 |
0 |
25 |
|
|
10. |
Ustawie – Prawo wodne |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
11. |
ustawie o publicznym transporcie drogowym |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
12. |
ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
13. |
ustawie o ochronie przyrody |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
|
|
14. |
ustawie o recyklingu pojazdów |
5 |
0 |
0 |
1 |
0 |
6 |
|
|
15. |
ustawie o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
16. |
ustawie o zużytym sprzęcie elektrycznym |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
|
|
17. |
ustawie o bateriach i akumulatorach |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
18. |
Ustawie – Kodeks wyborczy |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
19. |
aktach prawa miejscowego (przepisy porządkowe) |
0 |
1 |
50 |
0 |
0 |
1 |
|
|
20. |
innych |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
OGÓŁEM |
4583 |
1204 |
89170 |
80 |
141 |
6010 |
||
|
Lp. |
Pozostałe wyniki działania |
ilość |
|
1. |
Pojazdy unieruchomione przez zastosowanie urządzenia do blokowania kół |
48 |
|
2. |
Pojazdy usunięte z drogi, w tym: |
2 |
|
a) pojazdy usunięte na podstawie art. 50a ustawy z dnia 20.06.1997 r. Prawo o ruchu drogowym |
2 |
|
|
b) pojazdy usunięte na podstawie art. 130a ustawy z dnia 20.06.1997 r. Prawo o ruchu drogowym |
0 |
|
|
– pojazdy usunięte z drogi |
0 |
|
|
– zastosowanie procedury wynikające z art. 130a ust.2a |
0 |
|
|
3. |
Pojazdy odnalezione |
0 |
|
4. |
Osoby doprowadzone do izby wytrzeźwień lub miejsca zamieszkania |
137 |
|
5. |
Ujawnione przestępstwa |
13 |
|
6. |
Osoby ujęte i przekazane Policji |
5 |
|
7. |
Zabezpieczenie miejsc przestępstw, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsca zagrożone takim zdarzeniem |
48 |
|
8. |
Chronione obiekty i urządzenia użyteczności publicznej |
|
|
9. |
Konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych na potrzeby gminy |
362 |
|
10. |
Kontrola osobista, przeglądanie zawartości podręcznych bagaży osoby |
5 |
|
11. |
Przyjęte zgłoszenia od mieszkańców |
2417 |
|
a) zakłócenia porządku publicznego i spokoju |
347 |
|
|
b) zagrożeń w ruchu drogowym |
428 |
|
|
c) ochrony środowiska i gospodarki odpadami |
437 |
|
|
d) zagrożeń życia i zdrowia |
151 |
|
|
e) zagrożeń pożarowych (katastrofy) |
4 |
|
|
f) awarii technicznych |
227 |
|
|
g) zwierząt |
363 |
|
|
Pozostałe zgłoszenia |
460 |