Kierowcy niestosujący się do reguł zapisanych w Prawie o ruchu drogowym na ogół twierdzą, że nic się nie stało. Tłumaczenie takie jak: „zaparkowałem tu bo było bliżej”, „przekroczyłem szybkość, bo mi się spieszyło”, „przejechałem skrzyżowanie na czerwonym świetle, bo droga była pusta” są nagminne. Przykre jest tylko to, że w mediach nie kierowcy przekraczający szybkość są napiętnowani, lecz służby porządkowe stosujące kary za jej przekraczanie.
Może więc zlikwidować wszelkie ograniczenia szybkości ???
A może tak zlikwidować kodeks drogowy ???
Nie będzie żądnych zakazów i nakazów, pełna WOLNOŚĆ. Każdy jedzie jak mu wygodniej, obojętnie prawą czy lewą stroną jezdni, parkuje gdzie chce a sprawy sporne rozwiązuje w sposób „kto mocniejszy”.
Ale czy o to nam chodzi, co wtedy będzie ? Strach się rozpędzić bo nie wiadomo kto tym samym pasem jedzie z naprzeciwka, strach przejechać przez skrzyżowanie, strach przejść na drugą stronę jezdni, a w razie stłuczki co, rękoczyny ?
Jaka wtedy byłaby ta wolność, jaka swoboda wyboru? Niby nieograniczona a jednak presja obaw wykluczałaby swobodny wybór sposobu poruszania się po drogach, a więc swobodny wybór szybszej jazdy, swobodny wybór przekroczenia skrzyżowania. Wolność w tym przypadku oznaczałaby powolność. Kodeks drogowy nie zabiera wolności, reguluje zasady poruszania się po drogach, jasne i czytelne dla wszystkich.
A przecież zawsze można dokonać wyboru złamania przepisów, świadomie ryzykując kary wyznaczone przez kodeks. Tylko wówczas należy mieć pretensje do siebie, a nie do służb odpowiedzialnych za utrzymanie porządku na drogach.
Znajomość zakazów i nakazów wyrażonych znakami drogowymi jest wśród kierowców na ogół dobra. Gorzej jednak przedstawia się sprawa znajomości tych, które zawarte zostały w kodeksie drogowym a nie są określone znakami.
Dla przypomnienia kilka z przepisów związanych z parkowaniem pojazdów.
Art. 47 [Postój na chodniku]

1. Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na chodniku kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem że:
1) na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju;
2) szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m;
3) pojazd umieszczony przednią osią na chodniku nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni.
2. Dopuszcza się, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 2, zatrzymanie lub postój na chodniku przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego, motocykla, motoroweru, roweru lub wózka rowerowego. Inny pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t może być w całości umieszczony na chodniku tylko w miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami drogowymi.

1. Zabrania się zatrzymania pojazdu:
1) na przejeździe kolejowym, na przejeździe tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania;
2) na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem;
3) w tunelu, na moście lub na wiadukcie;
4) na jezdni wzdłuż linii ciągłej oraz w pobliżu jej punktów krańcowych, jeżeli zmusiłoby to innych kierujących pojazdami wielośladowymi do najeżdżania na tę linię;
5) na jezdni obok linii przerywanej wyznaczającej krawędź jezdni oraz na jezdni i na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni;
6) w odległości mniejszej niż 10 m od przedniej strony znaku lub sygnału drogowego, jeżeli zostałyby one zasłonięte przez pojazd;
7) na jezdni przy jej lewej krawędzi, z wyjątkiem zatrzymania lub postoju pojazdu na obszarze zabudowanym na drodze jednokierunkowej lub na jezdni dwukierunkowej o małym ruchu;
8) na pasie między jezdniami;
9) w odległości mniejszej niż 15 m od słupka lub tablicy oznaczającej przystanek, a na przystanku z zatoką – na całej jej długości;
10) w odległości mniejszej niż 15 m od punktów krańcowych wysepki, jeżeli jezdnia z prawej jej strony ma tylko jeden pas ruchu;
11) na drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów oraz w śluzie rowerowej, z wyjątkiem roweru.

2. Zabrania się postoju:
1) w miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd, w szczególności do i z bramy, garażu, parkingu lub wnęki postojowej;
2) w miejscu utrudniającym dostęp do innego prawidłowo zaparkowanego pojazdu lub wyjazd tego pojazdu;
3) przed i za przejazdem kolejowym, po obu stronach drogi, na odcinku od przejazdu kolejowego do słupka wskaźnikowego z jedną kreską;
4) w strefie zamieszkania w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu;
5) na obszarze zabudowanym, pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 16 t lub o długości przekraczającej 12 m, poza wyznaczonymi w tym celu parkingami.
3. Zabrania się zatrzymania lub postoju pojazdu na autostradzie lub drodze ekspresowej w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu. Jeżeli unieruchomienie pojazdu nastąpiło z przyczyn technicznych, kierujący pojazdem jest obowiązany usunąć pojazd z jezdni oraz ostrzec innych uczestników ruchu.
4. Zakaz zatrzymania lub postoju pojazdu nie dotyczy unieruchomienia pojazdu wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.
