Notice: Funkcja WP_Object_Cache::add została wywołana nieprawidłowo. Klucz pamięci podręcznej nie może być pusty. Dowiedz się więcej: Debugowanie w WordPressie. (Ten komunikat został dodany w wersji 6.1.0.) in /home/strazmm/domains/archiwum.sm.myslowice.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 5865

KIEROWCY POJAZDÓW MECHANICZNYCH

Kierowcy niestosujący się do reguł zapisanych w Prawie o ruchu drogowym na ogół twierdzą, że nic się nie stało. Tłumaczenie takie jak: „zaparkowałem tu bo było bliżej”, „przekroczyłem szybkość, bo mi się spieszyło”, „przejechałem skrzyżowanie na czerwonym świetle, bo droga była pusta” są nagminne. Przykre jest tylko to, że w mediach nie kierowcy przekraczający szybkość są napiętnowani, lecz służby porządkowe stosujące kary za jej przekraczanie.

Może więc zlikwidować wszelkie ograniczenia szybkości ???
A może tak zlikwidować kodeks drogowy ???
Nie będzie żądnych zakazów i nakazów, pełna WOLNOŚĆ. Każdy jedzie jak mu wygodniej, obojętnie prawą czy lewą stroną jezdni, parkuje gdzie chce a sprawy sporne rozwiązuje w sposób „kto mocniejszy”.

Ale czy o to nam chodzi, co wtedy będzie ? Strach się rozpędzić bo nie wiadomo kto tym samym pasem jedzie z naprzeciwka, strach przejechać przez skrzyżowanie, strach przejść na drugą stronę jezdni, a w razie stłuczki co, rękoczyny ?

Jaka wtedy byłaby ta wolność, jaka swoboda wyboru? Niby nieograniczona a jednak presja obaw wykluczałaby swobodny wybór sposobu poruszania się po drogach, a więc swobodny wybór szybszej jazdy, swobodny wybór przekroczenia skrzyżowania. Wolność w tym przypadku oznaczałaby powolność. Kodeks drogowy nie zabiera wolności, reguluje zasady poruszania się po drogach, jasne i czytelne dla wszystkich.

A przecież zawsze można dokonać wyboru złamania przepisów, świadomie ryzykując kary wyznaczone przez kodeks. Tylko wówczas należy mieć pretensje do siebie, a nie do służb odpowiedzialnych za utrzymanie porządku na drogach.

Znajomość zakazów i nakazów wyrażonych znakami drogowymi jest wśród kierowców na ogół dobra. Gorzej jednak przedstawia się sprawa znajomości tych, które zawarte zostały w kodeksie drogowym a nie są określone znakami.

 

Dla przypomnienia kilka z przepisów związanych z parkowaniem pojazdów.

 
Art. 47 [Postój na chodniku]

Fot. Chodnik dla pieszych ?

1. Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na chodniku kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem że:

1)  na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju;

2)  szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m;

3)  pojazd umieszczony przednią osią na chodniku nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni.

2. Dopuszcza się, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 2, zatrzymanie lub postój na chodniku przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego, motocykla, motoroweru, roweru lub wózka rowerowego. Inny pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t może być w całości umieszczony na chodniku tylko w miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami drogowymi.
 

Fot. Pieszy da sobie radę

1. Zabrania się zatrzymania pojazdu:

 1)  na przejeździe kolejowym, na przejeździe tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w  odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania;

 2)  na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem;

 3)  w tunelu, na moście lub na wiadukcie;

 4)  na jezdni wzdłuż linii ciągłej oraz w pobliżu jej punktów krańcowych, jeżeli zmusiłoby to innych kierujących pojazdami wielośladowymi do najeżdżania na tę linię;

 5)  na jezdni obok linii przerywanej wyznaczającej krawędź jezdni oraz na jezdni i na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni;

 6)  w odległości mniejszej niż 10 m od przedniej strony znaku lub sygnału drogowego, jeżeli zostałyby one zasłonięte przez pojazd;

 7)  na jezdni przy jej lewej krawędzi, z wyjątkiem zatrzymania lub postoju pojazdu na obszarze zabudowanym na drodze jednokierunkowej lub na jezdni dwukierunkowej o małym ruchu;

 8)  na pasie między jezdniami;

 9)  w odległości mniejszej niż 15 m od słupka lub tablicy oznaczającej przystanek, a na przystanku z zatoką – na całej jej długości;

 10)  w odległości mniejszej niż 15 m od punktów krańcowych wysepki, jeżeli jezdnia z prawej jej strony ma tylko jeden pas ruchu;

 11)  na drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów oraz w śluzie rowerowej, z wyjątkiem roweru.

Fot. Jak najbliżej wejścia

 
2. Zabrania się postoju:

 1)  w miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd, w szczególności do i z bramy, garażu, parkingu lub wnęki postojowej;

 2)  w miejscu utrudniającym dostęp do innego prawidłowo zaparkowanego pojazdu lub wyjazd tego pojazdu;

 3)  przed i za przejazdem kolejowym, po obu stronach drogi, na odcinku od przejazdu kolejowego do słupka wskaźnikowego z jedną kreską;

 4)  w strefie zamieszkania w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu;

 5)  na obszarze zabudowanym, pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 16 t lub o długości przekraczającej 12 m, poza wyznaczonymi w tym celu parkingami.

 
3. Zabrania się zatrzymania lub postoju pojazdu na autostradzie lub drodze ekspresowej w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu. Jeżeli unieruchomienie pojazdu nastąpiło z przyczyn technicznych, kierujący pojazdem jest obowiązany usunąć pojazd z jezdni oraz ostrzec innych uczestników ruchu.
4. Zakaz zatrzymania lub postoju pojazdu nie dotyczy unieruchomienia pojazdu wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.

CZASAMI WARTO ZAJRZEĆ