SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI
STRAŻY MIEJSKIEJ W MYSŁOWICACH
ZA ROK 2012
I.
Ocena sytuacji kadrowej Straży
W załączniku do Uchwały NR XXVII/491/12 Rady Miasta Mysłowice (tak jak i w uchwale NR XXII/463/2008) zawierającego „Program zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli w Mieście Mysłowice” przyjęto dążenie do zwiększenia stanu etatowego Straży Miejskiej do 36 strażników pełniących służbę w terenie. Z uwagi na nieuwzględnienie w budżecie Straży odpowiednich środków finansowych plany te nie zostały jednak zrealizowane.
W roku 2012 w Straży faktycznie zatrudnionych było 28 osób. Z ogólnej liczby pracowników zatrudnionych, 21 to strażnicy, natomiast 7 osób to pracownicy administracyjni, przy czym jedna osoba jest na długotrwałym urlopie bezpłatnym a druga korzysta ze świadczenia rehabilitacyjnego.
Ustawodawca stale rozszerza zadania i uprawnienia straży gminnych (miejskich) i obecny, niski stan etatowy Straży, nie pozwala w zadowalającym stopniu na realizację wszystkich zadań.
Od dnia 1 lipca 2011 r. Straż Miejska działa jako odrębna jednostka organizacyjna w systemie pracy całodobowej. Z przeprowadzonego rozpoznania wynikało, że w soboty i niedziele nasycenie terenu patrolami jest niewystarczające, z tego też względu do pracy w te dni skierowano dodatkowe patrole pełniące służbę od godz. 700 do 2200. Utworzono także stanowisko dyżurnego, przyjmującego całodobowo zgłoszenia o wszelkich zdarzeniach.
Zmiany te wpłynęły na poprawę stanu bezpieczeństwa w soboty i niedziele, lecz stało się to kosztem rezygnacji z służb w godzinach nocnych pełnionych z policjantami.
II.
Ocena realizacji porozumienia o współpracy z Policją.
W myśl przepisów ustawy o strażach gminnych pomiędzy Prezydentem Miasta Mysłowice, a Komendantem Miejskim Policji w Mysłowicach zawarte zostało porozumienie w sprawie współpracy Komendy Miejskiej Policji i Straży Miejskiej w Mysłowicach.
Współpraca w szczególności polegała na:
1) stałej wymianie informacji o zagrożeniach występujących na określonym terenie w zakresie bezpieczeństwa ludzi i mienia, spokoju i porządku publicznego,
2) koordynowaniu rozmieszczenia służb policyjnych i straży, z uwzględnieniem zagrożeń występujących na danym terenie,
3) wspólnym prowadzeniu działań porządkowych w celu zapewnienia spokoju i porządku w miejscach zgromadzeń, imprez artystycznych, rozrywkowych i sportowych, a także w innych miejscach publicznych,
4) organizowaniu wspólnych szkoleń policjantów i strażników miejskich,
Podczas cotygodniowych narad analizowana była sytuacja bezpieczeństwa w mieście, wyznaczane były rejony oraz szczegółowe zadania. Omawiano także współpracę podczas zabezpieczania imprez masowych organizowanych na terenie miasta.
W ocenie Straży współpraca układała się dobrze, o czym może świadczyć nie tylko ilość wspólnie pełnionych służb, ale także ilość zatrzymanych sprawców przestępstw i wykroczeń oraz ilość przekazanych przez nas informacji o sprawach pozostających w gestii organów ścigania.
W ciągu 2012 r. przeprowadzono 83 wspólne służby, w których udział brało 210 strażników. Ujawniono popełnienie 21 przestępstw, ujęto i przekazano Policji 32 osoby, w tym 21 sprawców przestępstw. Ponadto przekazano Policji 19 informacji o sprawcach przestępstw lub wykroczeń.
Podczas szkolenia, przedstawiciel KMP Mysłowice omówił ze strażnikami sposoby zachowania się na miejscu przestępstwa oraz przepisy dotyczące uprawnień przysługujących im w związku z zabezpieczeniem tego miejsca.
Strażnicy brali także udział w niżej podanych akcjach inicjowanych przez Policję:
1. w dniu 04.I. – akcja „Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego” – udział brał 1 strażnik,
2. w dniach 03,10,17,24.II. – akcja „Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego” – udział brało 4 strażników,
3. w dniach 07,13,19,21,26.III. – akcja „Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego” – udział brało 5 strażników,
4. w dniu 30.III. – wspólnie z Wydziałem Ruchu Drogowego zabezpieczenie procesji „Drogi Krzyżowej” ulicami miasta – udział brało 6 strażników,
5. w dniu 04.IV. – akcja „Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego” – udział brał 1 strażnik,
6. w dniach 24,30.V. – akcja „Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego” – udział brało 2 strażników,
7. w dniach 19,22.V. – akcja „Pieszy” – udział brało 2 strażników,
8. w dniach 10,12,13,16,18,21,22,28.VI. – wspólne patrole z wydziałem Prewencji dotyczące EURO2012 – udział brało 10 strażników,
9. w dniach 05,10,18.VII. – akcja „Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego” – udział brało 3 strażników,
10. w dniu 22.VII. – akcja dotycząca kierowców poruszających się bez zapiętych pasów bezpieczeństwa – udział brało 2 strażników,
11. w dniach 03,07,23.VIII. – akcja „Pieszy” – udział brało 8 strażników,
12. w dniach 04,18.VIII. – „Bezpieczne Wakacje 2012” – udział brało 2 strażników,
13. w dniach 13,21,26.IX. – akcja „Pieszy” – udział brało 5 strażników,
14. w dniu 01.IX. – „Bezpieczne Wakacje 2012” – udział brał 1 strażnik,
15. w dniu 03,19,23.X. – w akcjach „Pieszy” i „Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego” – udział brało 4 strażników,
16. w dniu 01.XI. – akcja „Znicz2012” – udział brało 6 strażników,
17. w dniach 06,15,20,22,29.XI. – w akcjach „Pieszy” i „Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego” – udział brało 17 strażników,
18. w dniach 01,05,11,19.XII. – w akcjach „Pieszy” i „Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego” – udział brało 8 strażników.
III.
Ocena działań Straży dotyczących porządku publicznego
Podstawowym, wynikającym z Ustawy o strażach gminnych, zadaniem Straży jest szeroko rozumiana ochrona porządku publicznego na terenie miasta. Służba w terenie pełniona była na zmianie pierwszej i drugiej, a okresowo także na zmianie nocnej. W zależności od bieżących potrzeb, godziny rozpoczynania służb były różne. O godzinie rozpoczęcia służby, dyslokacji i zadaniach realizowanych przez poszczególne patrole, decydował stan zagrożenia porządku oraz stan osobowy naszej jednostki. Monitorowanie bezpieczeństwa w poszczególnych dzielnicach miasta dokonywane było na cotygodniowych naradach dyslokacyjnych w Komendzie Miejskiej Policji, w trakcie których wyznaczane były rejony szczególnie zagrożone, a także ustalane zadania realizowane przez poszczególne patrole. Drugim ważnym czynnikiem, decydującym o kierowaniu służb patrolowych w dany rejon, były interwencje zgłaszane przez mieszkańców.
Stałym zadaniem strażników była kontrola miejsc zagrożonych, w których dochodziło lub mogło dochodzić do przypadków naruszania prawa. Do miejsc takich zaliczane są nie tylko miejsca słabo oświetlone i mało uczęszczane, ale także pustostany, piwnice i klatki schodowe, szczególnie w blokach wielopiętrowych, w których na wyższych kondygnacjach znajdują się przejścia pożarowe. Są to ulubione miejsca gromadzenia się młodzieży, która nie tylko zakłóca spokój innym mieszkańcom, ale często dewastuje klatki schodowe, zaśmieca je i spożywa tam alkohol.
W toku pełnionych służb strażnicy zatrzymali między innymi trzech młodych mężczyzn podejrzanych o posiadania środków odurzających, trzech sprawców kradzieży metalowych elementów z budynku byłego Sanepidu czy dwóch sprawców kradzieży elementów metalowych z prywatnych posesji. Informacje o osobach zatrzymanych i przekazanych Policji oraz o przesłanych tam informacjach zawarte zostały w miesięcznych sprawozdaniach przekazywanych Prezydentowi Miasta oraz Przewodniczącemu Rady Miasta.
Pozostawione bez nadzoru budynki, często będące w stanie ruiny, piwnice i klatki schodowe to miejsca, w których często koczują osoby bezdomne. W okresie zimowym, miejsca te były stale kontrolowane, a osoby tam napotkane kierowane do noclegowni lub ogrzewalni. Nie wszyscy bezdomni chcą jednak korzystać z oferowanej im pomocy, a my jako Straż nie możemy działać wbrew ich woli, więc udzielano im informacji o miejscach, w których mogą uzyskać pomoc.
Problem związany z bezpańskimi lub wypuszczanymi bez nadzoru psami jest nadal aktualny. Właściciele czworonogów bardzo często zapominają o ciążących na nich obowiązkach. Mimo ciągłego – poprzez kolportaż przygotowanych przez nas broszurek – przypominania o nich, niezachowanie ostrożności przy trzymaniu zwierząt, brak szczepień ochronnych przeciwko wściekliźnie oraz nieusuwanie zanieczyszczeń pozostawionych przez psa, to obowiązki nagminnie zaniedbywane. Zjawisko to było i nadal pozostaje w stałym zainteresowaniu Straży.
W 2012 r. na sprawców tych wykroczeń nałożono 581 pouczeń, 66 osób ukarano mandatami a wobec 3 osób skierowano do Sądu Rejonowego wnioski o ukaranie.
Kolejny powtarzający się przez lata problem dotyczył parkowania samochodów w miejscach zabronionych. Tyczy się to głównie osiedli mieszkaniowych i terenów przy obiektach użyteczności publicznej, gdzie miejsc parkingowych jest zbyt mało. Wykroczenia związane z nieprawidłowym parkowaniem pojazdów są nagminne, wymuszone czasami sytuacjami szczególnymi. Podejmowanie w tych przypadkach interwencji wymaga zachowania daleko idącego obiektywizmu i wzięcia pod uwagę zarówno opinii osoby popełniającej wykroczenie jak i informującej o nim.
Systematycznie patrolowane były tereny wokół wszystkich szkół i innych placówek oświatowych. Na podstawie analizy zdarzeń i sygnałów od mieszkańców oraz dyrekcji szkół patrole kierowane były tam, gdzie dochodziło do jakichkolwiek nieprawidłowości. Corocznie, z dniem rozpoczęcia roku szkolnego, w porozumieniu z Komendą Miejską Policji pełnione były służby w miejscach, gdzie pierwszoklasistom mogło grozić jakiekolwiek niebezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Wzorem przyjętym z poprzednich lat, w pierwszym tygodniu nauki wystawiamy stałe, piesze patrole na odcinku od przystanku autobusowego na ul. Oświęcimskiej do Liceum Ogólnokształcącego przy ul. Mikołowskiej oraz przy Gimnazjum na Osiedlu Bończyk, by przeciwdziałać przypadkom wymuszania od uczniów pieniędzy lub kradzieży drobnych przedmiotów. W 2012 r. dzięki tym patrolom nie odnotowaliśmy tam żadnego takiego przypadku.
Dyrekcje niektórych szkół zwracały się do nas z prośbą o udzielanie pomocy w utrzymaniu porządku, w związku z organizowanymi w szkołach zabawami lub innymi imprezami. Każdorazowo pomocy takiej udzielano kierując w wyznaczone miejsca patrole interwencyjne.
W ramach działań prewencyjnych, na podstawie opracowanego przez naszych strażników programu, we wszystkich szkołach prowadzone były prelekcje dotyczące przemocy rówieśniczej. Ponieważ był on bardzo dobrze odebrany przez pedagogów, w roku 2012 był nadal kontynuowany.
W ramach programów opracowanych przez Straż Miejską przeprowadzono prelekcje w 9 szkołach podstawowych i 1 gimnazjum. Ogółem przeprowadzono 172 prelekcje, w których uczestniczyło 4905 dzieci.
Program „Bezpieczne Przedszkole” skierowany jest do najmłodszych. Jest to autorski program naszych strażniczek z udziałem Pani Iwony Włosek, pedagogiem Przedszkola nr 1
w Mysłowicach – Brzezince. Udział w nim oprócz Straży Miejskiej biorą przedstawicie Straży Pożarnej i Policji. Celem tego programu jest uświadomienie dzieciom jak mają zachowywać się
w różnych nieprzewidzianych sytuacjach, aby nie stały się ofiarami przestępstwa. Prelekcje prowadzone są w formie zabawy, podczas której rozdawane są różnego rodzaju ulotki, z którymi mają możliwość zapoznania się także ich rodzice i rodzeństwo. W ramach akcji „Bezpieczne przedszkole” przeprowadzono prelekcje w 21 placówkach przedszkolnych
Ważnym elementem działalności Straży Miejskiej pozostawała kontrola gospodarki odpadami stałymi i ciekłymi na terenie miasta. Nie trzeba podkreślać jak ważnym zagadnieniem jest ekologia i prawidłowa gospodarka odpadami, zwłaszcza w Mysłowicach, gdzie część nieruchomości nadal nie jest podłączona do kanalizacji miejskiej. Interwencje i kontrole prowadzone przez nas dotyczyły między innymi ścieków odprowadzanych do przydrożnych rowów, nieużytków rolnych, cieków wodnych, a niejednokrotnie na działkę sąsiada. Celem przypomnienia o ciążących na nich w tym zakresie obowiązkach, rozdawano właścicielom nieruchomości przygotowane przez nas ulotki, w których zawarta jest pełna informacja o prawidłowym gospodarowaniu odpadami oraz sankcjach karnych grożących za ich nieprzestrzeganie.
ROWERY
Od lipca 2012 r. na wyposażeniu Straży Miejskiej są dwa rowery, użytkowanych przez czterech strażników. Patrole rowerowe pełnione były w rejonach kąpielisk, terenów leśnych, w dzielnicach Piasek, Centrum, Janów, Ćmok, Brzęczkowice a nawet Brzezince. Pełnienie służby z wykorzystanie rowerów uzależnione jest od warunków pogodowych. W roku sprawozdawczym służb takich przeprowadzono 25.
MONITORING I FOTOPUŁAPKI
W sierpniu 2012 r. uruchomiony został monitoring miejski. Kamery zainstalowane są na Rynku, przy skrzyżowaniu ulic Oświęcimskiej i Mikołowskiej oraz Mikołowskiej i Amii Krajowej a także na Placu Wolności. Centrum monitoringu urządzone zostało w siedzibie Straży Miejskiej a obserwację monitora zlecono strażnikowi, który jednocześnie pełni funkcję dyżurnego.
Na podstawie obrazu zarejestrowanego przez kamery strażnicy podjęli ponad 20 interwencji. Najczęstszymi wykroczeniami popełnianymi przez mieszkańców jest spożywanie alkoholu pod wiatami przystankowymi, plakatowanie w miejscach niedozwolonych oraz zanieczyszczanie zieleni miejskiej przez psy. Między innymi interweniowano w sprawie zanieczyszczenia fontanny ul. Placu Wolności, wobec nietrzeźwego poruszającego się jezdnią ul. Oświęcimskiej, dwukrotnie wobec leżących na chodnikach mężczyzn, do których wzywano pomoc medyczną, uszkodzenia znaku drogowego i innych zdarzeń. Ponadto o udostępnienie zarejestrowanych nagrań kilkukrotnie zwracali się policjanci.
Umiejscowienie monitora na dyżurce nie jest dobrym rozwiązaniem, gdyż dyżurny wykonując szereg innych czynności nie może stale obserwować obrazu rejestrowanego przez cztery kamery. Jest to rozwiązanie doraźne i wskazane jest aby centrum monitoringu znajdowało się w innym pomieszczeniu.
W czerwcu 2012 r. Straż Miejska otrzymała dwie fotopułapki, które ufundowane zostały przez Radę Osiedla Bończyk-Tuwima oraz Radę Osiedla Szopena – Wielka Skotnica. Urządzenia te zakładane są w miejscach, gdzie najczęściej dochodzi do łamania przepisów porządkowych. Zarejestrowany materiał pozwolił ustalić sprawcę wykroczenia i bardzo dobrze sprawdzał się jako materiał dowodowy. Między innymi kamera zarejestrowała jak kierowca samochodu wyrzucił śmieci. Dzięki zarejestrowaniu numeru rejestracyjnego samochodu oraz twarzy kierowcy, sprawca został szybko ustalony i ukarany mandatem w wysokości 500 zł.
FOTORADARY
Od sierpnia 2012 r. na podstawie zawartego porozumienia Straż Miejska ma możliwość kontrolowania szybkości pojazdów przy użyciu fotoradaru. Podstawowym celem jest poprawa bezpieczeństwa użytkowników dróg na drogach publicznych. Miejsca kontroli wyznaczone zostały na podstawie własnych spostrzeżeń, danych o zdarzenia drogowych zarejestrowanych przez Policję oraz informacji uzyskanych od mieszkańców podczas spotkań z radami osiedla. Zasadność wybranych miejsc została potwierdzona podczas przeprowadzonego badania natężenia ruchu oraz rejestracji pojazdów przekraczający szybkość na ulicach: Kosztowskiej, Dzierżonia, 3-go Maja, Długiej i Brzezińskiej.
Do końca grudnia 2012 r. przeprowadzono 8 sesji fotoradarowych. Ogółem zarejestrowano 790 przypadków przekroczenia szybkości powyżej 20 km, w miejscach gdzie dozwolona prędkość wynosiła 40 km. Były to więc znaczne przekroczenia szybkości. Do dnia 31 grudnia 2012 r. zakończono 455 postępowań w sprawie ujawnionych wykroczeń. Nałożono 454 mandatów na łączną kwotę 65.700 zł, a w 1 przypadku sprawę skierowano do sądu z wnioskiem o ukaranie.
ODŚWIEŻAMY NASZE MIASTA
Od grudnia 2011 r. pod patronatem Prezydenta Miasta Straż Miejska realizowała zadania zawarte w ogólnopolskim programie TOB3CIT (Tobacco Free Cities) pod nazwą „Odświeżamy nasze miasta”. Celem projektu jest uświadamianie mieszkańcom zagrożenia jakie dla naszego zdrowia niesie nałóg palenia tytoniu oraz reagowanie w przypadkach niestosowania się do zakazów i ograniczeń określonych w ustawie o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. W ramach tej akcji wylegitymowano 457 osób, które paliły tytoń w miejsca zabronionych. Wobec 406 osób jako sankcję karną zastosowano pouczenia a 51 osób ukarano mandatami.
IV.
Realizacja zadań w zakresie usuwania awarii technicznych, skutków klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń.
W ubiegłym roku na terenie Mysłowic nie miały miejsca klęski żywiołowe czy awarie techniczne, gdzie w myśl przepisów ustawy „o stanie klęski żywiołowej” zaangażowana powinna być Straż Miejska. Strażnicy byli jednak 30 razy angażowani przy zabezpieczaniu miejsc różnych zdarzeń. Na przykład wielokrotnie zabezpieczali miejsca wypadków i kolizji drogowych, trzykrotnie zabezpieczali miejsca znalezienia niewypałów, dwukrotnie budynków grożących zawaleniem, miejsca gdzie były rozlane substancje ropopochodne na jezdniach.
Realizacja zadań w zakresie ochrony obiektów komunalnych.
Zgodnie z „Planem ochrony Urzędu Miasta Mysłowice” między innymi na Straży Miejskiej spoczywa obowiązek zapewnienia właściwego funkcjonowania Urzędu Miasta i bezpieczeństwa osób w nim zatrudnionych oraz niedopuszczenie do zakłócania porządku publicznego. Celem spełnienia tego wymogu, patrol pełniący służbę w centrum miasta ma obowiązek kontrolować doraźnie wszystkie budynki, w których funkcjonują poszczególne Wydziały Urzędu, a w sytuacjach koniecznych, podejmować interwencje mające na celu natychmiastowe przywróceniu porządku. Najczęściej do zakłócenia spokoju bądź porządku dochodzi w Biurze Obsługi Mieszkańca. Po otrzymaniu informacji o takim incydencie, wysyłany jest natychmiast patrol, który na miejscu podejmuje adekwatne do danej sytuacji działania.
W ramach posiadanych uprawnień strażnicy reagowali na wszelkiego rodzaju wykroczenia, stosując odpowiednie sankcje karne. Wychodząc z założenia, że pełnimy służebną rolę wobec lokalnego społeczeństwa, w większości ujawnionych przypadków wykroczeń, sankcją karną było pouczenie. Postępowanie mandatowe oraz kierowanie wniosków do sądu następowało w przypadkach, gdy sprawca wykroczenia swym zachowaniem w sposób rażący naruszał obowiązujące normy prawne.
Poniżej do pobrania plik tekstowy zawierający szczegółowe sprawozdanie
pobierz (doc)